Espanjalainen suunnittelija Enric Majoral inspiroituu Välimerestä

Enric Majoral on kotoisin Baleaarien saarelta Formenterasta. Hän on muuttunut korut taiteenlajiksi, jonka veistoksellista suunnittelutaitoa voit pysähty ihailemaan nyt hänen näyttelyssään, Museum of Arts and Design, New Yorkissa.

Korusuunnittelu on ollut hänen elämänsä vuodesta 1972.


Miksi tulla jalokivikauppiaaksi?"Se tapahtui sattumalta. Vuonna 1972 löysin upean Formenteran saaren ja päätin asettua tänne.Tuolloin turismi oli juuri alkanut päästä vauhtiin, ja löysin itseni kesäisin saarelta. Aloitin metalli töistä josta aloin kiinnostua sen maagisen ulkonäön vuoksi. Minulle luoda koruja hienoista metalleista kuin kulta tai hopea oli lähes mystinen kokemus.


Mutta sukuni perinteet olivat eri suuntaan, nahkaan liittyvää käsityötaitoa.Isäni oli ollut työpajoissa ja nahkatavaroiden myymälöissä, kun olin pieni ja olin katsellut häntä työnsä parissa nuorena. Se oli suuri apu tulevaisuudessa. Nyt on helppo poimia ideoita siitä mitä näin lapsena."


Pidätkö itseäsi kultaseppänä tai mestari käsityöläisenä?"Olen ehdottomasti mestari käsityöläinen. Minulla on Master Craftsman todistus Kataloniassa ja sain National Craft palkinnon. Mutta myös sen vuoksi missä olen töissä, minulla on studio Formenterassa ja järjestän näyttelyn yhdessä muiden taiteilijoiden kanssa.

 
Se oli rohkea askel uskaltautua etnisten korujen vuosikymmenellä 1970-luvulla lähteä yrittäjäksi.Todellakin. Perustin Majoralin vuonna 1972. Ensin se oli pelkkiä käsitöitä ja lopulta koruja. Minulle korujen suunnittelu perustuu käsitykseen siitä, mitä haluan tehdä. Sillä ei ole mitään tekemistä materiaalien kanssa minä valita.


Silloin, kun matkustin eri maissa, huomasin sosiaalisen vaikutuksen käytettyihin koruihin nähden. Koruissa oli mukana erittäin etnistä linjaa, mutta se oli silloin hyvin avoin ulottuvuus, joka perustui tarpeeseen sananvapaudesta. Kuulin ihmisten sanovan "Mikä hippi!", Mutta vähitellen ihmiset alkoivat hyväksyä sen, mitä tein, ja se on osoittautunut yhä enemmän onnistuneeksi valinnaksi."


Kotisivut majoral.com 
OnlineShop täällä

Popular Posts